Runningtherapie

Running therapie is het inzetten van heel rustig hardlopen (een rustige duurloop) ten behoeve van het (over)belaste brein waar mensen tegenwoordig vaak mee te maken heeft. Het is een therapievorm waarbij je (weer) met je lichaam bezig bent. De positieve effecten ervan ervaar je zowel op geestelijk als lichamelijk gebied. Je voelt je beter in je vel zitten en ondervindt meer energie. Bij deze therapievorm is praten ondergeschikt aan het bewegen, om deel te kunnen nemen is ervaring met hardlopen absoluut niet noodzakelijk.

Hardlopen paste al bij de levensstijl van de oermens, de jager/verzamelaar. Deze Homo Sapiens was een ultieme langeafstandsloper die met zijn enorme uithoudingsvermogen in staat was achter zijn prooi aan te jagen. De technologische vooruitgang sinds de laatste eeuw heeft erin geresulteerd dat we heel ver verwijderd zijn geraakt van het uithoudingsvermogen van de oermens. Onze leefstijl is volledig veranderd met alle gevolgen van dien. Hardlopen past bij de leefstijl van de (oer)mens en daarom een natuurlijk en goede manier om welvaartsziekten te bestrijden.

Bij running therapie is het doel voornamelijk gericht op herstel en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl, ook preventief dus. Tijdens de sessies wordt aandacht besteedt aan loopscholing, spierkrachttraining, mindfulness, ademhalingstechnieken en fysieke conditie.

Running therapie kan bij de volgende gevallen worden ingezet:

  • Burn-out
  • Stres gerelateerde klachten zoals bijvoorbeeld spanningshoofdpijn, nek-, schouder- en rugklachten
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Hyperactiviteit (ADD & ADHD, voor zowel adolescenten als volwassenen)

Daarnaast kan bij ziektes zoals kanker (tijdens en na de behandeling van chemotherapie en/of bestraling), diverse hartaandoeningen en oedeem running therapie een waardevolle aanvulling zijn op de behandelingen.

 

In de eerstelijnsgezondheidszorg kan runningtherapie een bijdrage leveren aan eht voorkomen van onnodige verwijzingen en/of opname in een tweedelijns GGZ-instelling. Het kan ook helpen wachttijden te overbruggen bij onvermijdelijke doorverwijzing. In alle gevallen zet runningtherapie aan tot duurzame gedragsveranderingen die en preventief effect hebben in de toekomst.

 

Coaching & Counseling

Naast gezonde voeding begeleid ik als vitaliteitscoach en counselor mensen die vast lijken te zitten in terugkerende patronen en vastgeroeste overtuigingen. Denk bijvoorbeeld aan het aanleren van een nieuwe leefstijl, verbeteren van sociale vaardigheden, balans vinden tussen werk en privé of het herstellen van de verbinding tussen lichaam en geest. Ik help mensen zichzelf te helpen, iedereen beschikt over het vermogen zichzelf te sturen en daar de verantwoordelijkheid voor te nemen.

Lees meer