Blog

Donderdag 10 oktober 2019

 

Het zal je vast niet ontgaan zijn, de herfst heeft zijn intrede gedaan in Nederland! Persoonlijk ben ik altijd erg in mijn element in de herfst, zeker in de maand oktober. Ik geniet er enorm van wanneer de blaadjes gaan kleuren, de temperatuur nog aangenaam is en er zo’n heerlijk herfstzonnetje kan schijnen. Helaas is er van zon geen sprake deze week en vallen we met onze neus in de boter. We doen er dus goed aan om ons te wapenen tegen alle ongemakken die de herfst en komende winter met zich mee gaan brengen; kou, weerstand, depressie, vitamine D, etc. Om je op weg te helpen heb ik hier wat tips voor je.

 

De kracht van gember kennen we inmiddels wel. In de oosterse geneeskunde wordt dit al duizenden jaren gebruikt en inmiddels is het hier ook aardig populair. Gember is een natuurlijk antibioticum, het werkt zuiverend en het helpt om gifstoffen makkelijker je lichaam te verlaten. Bovendien stimuleert gember de doorbloeding in jouw lijf, zodat je lekker warm blijft terwijl het buiten koud en guur is. Wat minder bekend is, is het specerij kardemom. In poedervorm kennen we het nog wel maar wist je dat je dit ook in peulvorm kunt krijgen? En dan is het ideaal om toe te voegen aan jouw verse gemberthee. Kardemom is jouw maatje voor in de herfst; het bevrijdt je luchtwegen en geeft energie bij vermoeidheid als gevolg van griep of verkoudheid. Kardemom zit ook bomvol goede stoffen zoals de mineralen ijzer, magnesium en zink en bevat de vitamines A, B1, B2, B3, B6 en C.

Recept: Voor 1 glas thee heb je nodig; 5 kardemompeultjes en een schijfje verse gember (met schil) van ca. 1 cm dikte. Je zou er nog een takje rozemarijn aan toe kunnen voegen, dit heeft nl een bacteriedodende werking en zal extra bijdragen om de luchtwegen te bevrijden.

 

Als we het hebben over voeding, dan mogen de echte krachtpatsers niet ontbreken in de herfst: Kool! Je denkt natuurlijk aan de winter-topper boerenkool, maar vlak de volgende soorten ook niet uit; witte kool, savooiekool, spitskool, rode kool, koolrabi… Stuk voor stuk hebben ze hun eigen scala aan goede voedingstoffen en zijn ze volop te verkrijgen in de herfst. Zorg voor afwisseling, ga eens op zoek naar leuke recepten en maak het wat spannender dan stamppot met rookworst. Het voedingscentrum heeft een aantal niet alledaagse suggesties voor je op rij gezet https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezonde-recepten/receptinspiratie/recepten-met-kool.aspx

Natuurlijk wil je ook eens wat anders dan kool eten, kies dan vooral voor de groenten van dit seizoen. In oktober zijn volop te verkrijgen andijvie, sperziebonen, veldsla, winterpostelein, paksoi, pastinaak en courgette. Niet alleen goed voor de portemonnee maar ook een milieubewuste keuze.

 

Nu de dagen korter worden en de avonden langer kan het zijn dat je wat somberder bent. Je bent niet de enige, er zijn veel mensen in Nederland die last hebben van een winterdepressie. Maak het daarom gezellig in huis door kaarsjes aan te steken en als je hebt de open haard. In de zomer zitten we graag bij elkaar, staren we in het kampvuur en ontstaan er mooie gesprekken. Dat kan natuurlijk ook bij de open haard! Verban alle schermen (lees; social media!!) uit de kamer, laat de tv gewoon uit en zet er een sfeervol muziekje bij aan. Geef ruimte aan warme, reflecterende gesprekken, desnoods met behulp van een kletspot. Wedden dat jij gaat ontspannen en jouw stressniveau daalt?!

 

Als laatste raad ik je aan om toch zo veel mogelijk naar buiten te gaan. Nu de zon minder kracht heeft, hebben we echt elke dag minstens 30 minuten daglicht nodig om aan voldoende vitamine D te komen, de weerstandsvitamine! Een deel haal je ook uit voeding (vette vis, ei, noten) maar wist je dat twee derde via de zon wordt aangemaakt? Dat is overigens niet de enige reden waarom we naar buiten moeten, daglicht speelt een belangrijke rol bij onze biologische klok. Geen straf toch, want wat is er nou fijner dan zo’n frisse herfstneus te halen in het bos om je vervolgens thuis samen op te warmen met thee, warme chocolademelk en een knapperend haardvuurtje? In deze tijd van het jaar loopt het bos over van schatten. Prachtige paddenstoelen, eikels, beukennootjes, kastanjes, herfstbladeren en dan heb ik het nog niet eens over de kleuren, geuren en schitterende uitzichten… Verzamel gerust wat van die schatten en maak een herfsttafel thuis. Kinderen vinden het geweldig om te knutselen, ik denk zelf met veel genoegen terug aan alle spinnenwebben en kastanje mannetjes die ik vroeger heb gemaakt.

 

Laat maar komen dus die herfst, cosy and comfy. Ik ben er klaar voor en ik hoop jij nu ook!

 

 

Donderdag 18 juli 2019

Als geen ander weet ik dat wanneer je een gezonde leefstijl wilt creëren, de kracht zit in het stapsgewijze proces. Vergelijk het met een baby, die gaat toch ook niet in 1x lopen? Nee, ze mag eerst leren omrollen, kruipen, staan, aan de hand lopen en is dan meestal zo’n 14 maanden verder voordat ze de eerste stapjes los zet. Gun jezelf tijd om te leren, het gaat niet om het resultaat maar om de weg er naar toe!

 

Je fit en vitaal voelen, dat willen we toch allemaal? We associëren dit meestal met streng diëten en ten minste 3x per week gaan sporten. Zeg nou zelf, hoe vaak ben jij al niet gestart op de eerste maandag na de vakantie of de eerste maandag van januari? Vol goede moed begin je met het schrappen van brood en aardappels uit je dagmenu, neem je een shake en een reep of pak je het Sonja Bakker boek er weer bij. En niet te vergeten, je gaat op zoek naar allesverhullende sportkleding en veegt het stof van je sportschoenen. Maar hoe lang houd je dit dan vol? De meeste mensen lukt het wel een week of 4-5, maar dan komen de eerste excuses (feestje, verjaardag, ziek geweest, ongesteld). Na een goede start blijft resultaat opeens uit, je motivatie daalt tot een dieptepunt en je denkt bij jezelf: “Waar doe ik het ook eigenlijk allemaal voor?” Hand in eigen boezem, ik denk dat ik dit punt zeker een keer of 30 in mijn leven heb bereikt! En het ergste is nog wel dat ik vervolgens boos en teleurgesteld in mijzelf was en vervolgens al mijn goede voornemens over boord gooide en met een zak chips, fles cola en een film op de bank zat in plaats van in de sportschool.

 

Herkenbaar? Niet zo gek, want het is hartstikke menselijk dit proces! Het zijn er maar weinig die heel standvastig een streng dieet beginnen, dit volhouden en dan ook nog eens blijvend resultaat hebben. Maar wat kost het ze, zijn deze mensen happy, fit, gezond en zitten ze nou echt zo lekker in hun vel? Dat vraag ik me af… Ik kan je wel vertellen dat er een tekort aan voedingsstoffen ontstaat, de energie is beperkt en vaak worden sociale uitjes vermeden om maar niet in de verleiding te komen. Isolement kan zelfs het gevolg zijn!

 

Toch is het mij gelukt om na die 30 mislukte pogingen succesvol en blijvend 30 kilo af te vallen. Ook sport ik regelmatig en zit ik zoveel lekkerder in mijn vel dan 15 jaar geleden. Het omslagpunt zat ‘m voor mij na mijn bruiloft, mijn touwjurk was een maat 48!! Hoe en wat er gebeurde wist ik op dat moment echt niet, ik begon gewoon met minder te eten en meer te bewegen. Langzaam maar zeker ontstond er bewustwording en kwamen er steeds weer kleine veranderingen tot stand. Mijn perceptie werd anders en ik begon gezond eten en bewegen belangrijk te vinden omdat ik mij daar goed bij voelde, en mijn gewicht werd bijzaak. Ik weet nog goed dat mijn man aan een hardloopwedstrijd van 15km mee deed, toen ik hem over de finish zag komen dacht ik: volgend jaar loop ik hier ook! Ik had een doel en met dat doel in mijn achterhoofd nam ik alle beslissingen; eet ik dit wel of niet, ga ik wel of niet sporten…. Met een doel in het achterhoofd wordt het echt al een stuk makkelijker om ergens voor te gaan! En ja, het jaar erop liep ik ook die 15km, huilend kwam ik over de finish, wat was ik trots op mijn prestatie! Het proces ging door, ik vond een nieuw doel en nog één en nog één. Dat waren echt niet allemaal aan sport gerelateerde doelen of het halen van een streefgewicht, ook het volgen van een opleiding en het starten van mijn eigen praktijk was hier onderdeel van.

 

Wanneer ik nu terugkijk op de afgelopen 15 jaar ben ik trots op mezelf en superblij met dat wat ik bereikt heb. Regelmatig zonk de moed me in de schoenen, was ik de wanhoop nabij en staakte ik waar ik mee bezig was. Ik ben zelfs een keer gestopt met mijn studie omdat ik het niet meer zag zitten. Het heeft me 2,5 jaar gekost om weer opnieuw te beginnen en alsnog te slagen. Er waren simpelweg andere dingen die eerst aandacht nodig hadden voordat ik hiermee verder kon en die heb ik eerst aandacht gegeven. En ik heb dit gelukkig niet alleen hoeven doen, regelmatig stond er iemand voor me klaar met advies of gewoon een luisterend oor. 

Dat ik nu anderen in dit proces mag helpen vind ik onwijs fijn, het geeft mij zo veel voldoening wanneer iemand aangeeft meer energie te ervaren en weer lekker in z'n vel komt te zitten. Je hoeft het niet altijd alleen te doen. Soms is het gewoon fijn om een spiegel voorgehouden te krijgen waardoor je de zaken vanuit een ander perspectief gaat zien, daar is niets mis mee. Ik nodig je uit om niet langer alleen te blijven worstelen, maak je wensen bespreekbaar en ga op zoek naar jouw perfectie spiegel. Want iedereen verdient het om vitaal en gezond oud te worden, ieder op de manier die bij hem of haar past!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donderdag 13 juni 2019

 

Pakjes en zakjes, kant-en-klaar maatlijden, verpakte koeken, snoep & chips... Het is niet meer weg te denken uit de supermarkt. De meeste van deze producten voegen helemaal niets toe aan een gezonde leefstijl. Ze zijn vooral gemaakt met als doel jou er lekker veel van te laten eten, je kunt ze bijna als verslavend zien. Bewerkt voedsel bevatten weinig voedingstoffen (vitamines/mineralen) en zijn op smaak gebracht met veel smaakstoffen (E-nummers). Tevens bevatten deze producten over het algemeen veel suiker en transvetten, dit laatste is een kunstmatig vet wat vooral gemaakt en gebruikt wordt in de fabriek om makkelijk veel en goedkoop eten te produceren. Hier heb je gelijk de reden waarom ongezond voedsel meestal goedkoper is dan gezonde voeding. Voor deze producten wordt ook veel reclame gemaakt en je vindt ze overal: supermarkt, station, kiosk, tankstation... De verleiding ligt dus ook nog eens continu op de loer.

 

Moet je dan alles vermijden en alleen nog maar verse, biologische producten kopen? Zeker niet, er is ook een groep bewerkte voedingsmiddelen waar niet veel mis mee is. Denk aan diepvriesgroenten, peulvruchten, zuivel, boter, noten olijfolie, etc. Bij deze groep check je het etiket, kies voor de producten waatr zo min mogelijk zout en/of suiker aan toegevoegd is. Combineer pure en onbewerkte producten met lichtbewerkte producten zoals bindmiddel, tomatenpuree, olijfolie en roomboter maar laat de onbewerkte producten wel de hoofdrol spelen; Groenten, fruit, peulvruchten, noten, vlees, vis en eieren.  

 

Om te laten zien dat Puur en Onbewerkt niet moeilijk of duur hoeft te zijn, deel ik hier mijn recept voor Afrikaanse Boboti. Eerlijk is eerlijk, deze schotel heb je niet binnen 30 minuten op tafel staan maar valt wel goed voor te bereiden. Het ei-room mengsel voeg je dan pas toe vlak voordat je de schaal in de oven schuift. "Geniet jou maaltyd!"

 

Wil je meer informatie over hoe jij over kunt schakelen naar een meer puur en onbewerkt eetpatroon, of heb je interesse in een workshop etiketten lezen?  Neem gerust contact met mij op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

 

Maandag 1 juli 2019

Heb jij de afgelopen dagen ook zo genoten van de zomerse temperaturen of vind je het juist fijn dat het vandaag even wat minder warm is... Ik heb in elk geval sinds een aantal dagen weer eens een goede nacht gemaakt. Goed en voldoende slapen is vaak lastig met deze warmte en dat terwijl een goede nachtrust juist positief bijdraagt om het hoofd koel te houden. Omdat het zo lang licht is, worden er diverse hormonen aangemaakt die er voor zorgen dat je wakker en alert bent. Daarnaast doen we het overdag wanneer de temperatuur het hoogst is vaak wat rustiger aan en worden we ’s avonds juist weer actief en zijn het bed niet in te krijgen.

Wanneer je je een beetje kunt aanpassen, kom je deze warme, broeierige dagen makkelijker door. Hier volgen wat tips:

  1. 1. Het lijkt misschien overbodig maar zorg voor voldoende vocht, minstens 2 liter per dag. Water is de beste keuze en vermeid zoveel mogelijk de alcoholische versnaperingen.
  2. 2. Het is erg verleidelijk, maar douch niet te koud! Sterke temperatuurwisselingen bevorderen uitdroging, beter is het om lauw/warm te douchen.
  3. 3. Spoel overdag je polsen af en toe af onder de koude kraan of  leg een koud washandje in je nek. Dit geeft snel wat verkoeling.
  4. 4. Zet ’s ochtends en ’s avonds alles tegen elkaar over, maar houd ramen en deuren overdag gesloten. Zou houd je de warmte buiten en kun je in huis verkoeling op zoeken.
  5. 5. Draag luchtige en lichte kleding, zonnebril en evt. een zonnehoed.
  6. 6. Neem geen grote, zware maaltijden maar liever meerdere kleine en licht verteerbare maaltijden verdeeld over de dag. Denk bijvoorbeeld aan een maaltijdsalade, zomerse fruitsoorten, rauwe groenten als snack, soep met een (stok)broodje of deze bloemkoolcury.

 

Vesting Granola

Bijna al mijn cliënten ontvangen wel een proefbakje granola en willen dan graag het recept. Maar omdat ik toch ook best vaak de vraag krijg van of ze granola bij mij kunnen bestellen, heb ik besloten om dit eens uit te gaan proberen.

Voor nu kun je in eerste instantie granola bij mij bestellen en het in een eigen bak/pot op komen halen. Op termijn is het mogelijk om de granola bij de Plantage te kopen. Details hierover volgen zeker wanneer het zover is!

Bestellen doe je nu even per e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) Wanneer je het voor woensdagmiddag 12.00u besteld, kun je het donderdag bij mij thuis ophalen. De prijs is € 1,- per 100 gram en je moet dan dus zelf even een pot of een bak meenemen. De granola bevat geen toegevoegde stoffen en is daardoor ca. 4 weken goed te houden, mits het goed afgesloten, koel en droog bewaard wordt.

 

Hardloopgroepje

Je moet er misschien niet aan denken nu met deze hitte, maar ik heb voornemens om weer een hardloopgroepje te starten! Beginnen met hardlopen in een groepje heeft als voordeel dat je het samen doet. Je hebt niet alleen een stok achter de deur, het is ook gezelliger en je kunt ervaringen met elkaar uitwisselen. We gaan 1x per week trainen, op woensdagavond van 19.00-20.00 uur en ik ga er vanuit dat je minimaal 1 maar liefst 2x zelf traint. Tijdens de groepstraining besteden we naast loopscholing ook aandacht aan een juiste ademhaling en spierkrachtoefeningen. Ter afsluiting nemen we samen deel aan de 5km van de Zandeplasloop op 9 november aanstaande.

Kosten zijn € 57,50 per persoon, ik zorg voor inschrijving en je krijgt tevens een LeefEcht! t-shirt.

Eerste kennismakingsavond zal zijn op woensdag 28 augustus aanstaande. Opgeven hiervoor doe je door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Deelnemen kan vanaf 12 jaar, dus geef het goede voorbeeld aan jouw tiener en geef je samen op! 😊

 

 

Contact

De praktijk is gevestigd aan de Honingsveldweg 13, Elburg. De locatie is bij sportschool Força Fit en de praktijkruimte heeft een eigen ingang.

Neem contact op