Blog

 

 

Januari 2020

 

Runningtherapie Iets wat je steeds meer hoort en ziet voorbij komen. Maar wat is het nou eigenlijk?  Misschien heb je zelf wel last van vermoeidheidsklachten, dat kan zijn omdat het werk veel van je vraagt, je zelf even niet lekker in je vel zit of er sprake is van spanning thuis omdat je partner chronisch ziek blijkt te zijn. Stress en spanning kennen we allemaal wel en is een onderdeel van ons leven. Wanneer een stresssituatie tijdelijk is, hoeft dat geen probleem te zijn. Maar helaas zijn er veel mensen die langdurig te maken hebben met stress, soms zelfs door meerdere oorzaken tegelijk. We zeggen dan dat de balans tussen belasting en belastbaarheid is verstoord met als gevolg dat zowel lichaam als geest uitgeput raken.

Het uitgangspunt bij runningtherapie is het inzetten van een “rustige duurloop” ten behoeve van het overbelaste brein. Om gelijk het grootste misverstand uit de weg te ruimen; Ervaring met hardlopen is niet noodzakelijk! Het kan heel goed zijn dat we in het begin van het traject alleen nog maar wandelen. Het tempo en de afstand zijn ondergeschikt, het gaat erom dat je in beweging komt en daarbij is de hoogte van de hartslag van de cliënt het uitgangspunt, waardoor we nog meer uitputting voorkomen. Daarnaast neemt de mentale belasting af door fysiek bezig te zijn en zodoende ontstaat er rust, je komt letterlijk uit je hoofd en gaat weer meer voelen in je lijf. Met runningtherapie besteed ik aandacht aan loopscholing, spierkrachttraining en conditie, het is gericht op herstel en het ontwikkelen van een gezonde leefstijl, preventief dus.

 

Stress, ook weer zo’n modewoord! Nou, toch niet eigenlijk… Het is namelijk gewoon onderdeel van ons functioneren. Fysiologisch gezien gaat stress gepaard met een aantal processen in het lijf; hartslag en bloeddruk stijgen, diverse spiergroepen trekken samen, er komt meer adrenaline in ons lichaam vrij zodat pijn en vermoeidheid naar de achtergrond verdwijnen, de doorbloeding staakt en de spijsvertering komt zelfs helemaal stil te liggen. Dit wordt in de medische wereld ook wel het sympatisch zenuwstelsel genoemd. Het lichaam maakt zich op om te vechten of te vluchten, vroeger in de oer-tijd kwam dit heel goed van pas wanneer je bijvoorbeeld oog in oog stond met een roofdier. Zodra het gevaar weer geweken is komt het parasympatisch zenuwstelsel in actie en keren al deze processen weer terug in normale staat; spierspanning daalt, voedsel wordt weer verteerd, hartslag en bloeddruk nemen af en we gaan dieper en rustiger ademhalen. Dit proces is heel belangrijk bij herstel, rust en het aanvullen van energievoorraden in ons lichaam.

Bij runningtherapie is het belangrijk dat je je echt goed bewust bent van dit proces en daarom maak ik vaak de vergelijking met het besturen van een auto. De sympaticus is het gaspedaal en de parasympaticus het rempedaal. Wanneer stress, verdriet, zorgen of trauma’s langdurig aanhouden wordt continu het gaspedaal ingetrapt. Heb jij wel eens geprobeerd te remmen terwijl je het gaspedaal nog vol ingetrapt hebt…? Zo is het ook met ons lichaam, we geven de hele dag door gas en als we dan willen remmen, vergeten we om het gaspedaal los te laten. Bij veel mensen met een burn-out of vermoeidheidsproblemen draait het sympaticus overuren, en is de parasympaticus nauwelijks actief.

Er kleeft nog een heel negatieve eigenschap aan de sympaticus, je verbrandt in deze situatie voornamelijk koolhydraten (suikers) en geen vetten. Vet is een brandstof waarvan we genoeg hebben, dat geldt ook voor iemand die geen overgewicht heeft. We kunnen het hier dus lang op doen, terwijl suikers daarentegen op een gegeven moment op zijn en je het daardoor het gevoel krijgt geen energie te hebben. Sommige marathonlopers kennen dat gevoel wel als “de man met de hamer tegenkomen”. Dit is overigens ook de reden dat heel veel mensen onder invloed van stress op dieet zijn, maar toch niet afvallen. Want als de sympaticus steeds geactiveerd is, wordt er geen vet verbrand!

 

Oké leuk hoor ik je denken, maar hoe werkt dat dan precies?

In het kort; Runningtherapie kan je inzetten om het psychisch/emotioneel herstel – en het welbevinden/geluksgevoel in algemene zin – te bevorderen. Het motiveert, inspireert en is lekker doeltreffend. Ik wil hierbij wel benadrukken dat Runningtherapie op geen enkele manier een gesprekstherapie kan vervangen, je kunt het zien als een waardevolle aanvulling, 1 plus 1 is in dit geval 3!

Op korte termijn ervaar je een minder depressief gevoel, verhoogt je zelfwaardering, ervaar je de ontspannende werking van actief bewegen en leer je om te gaan met belasting en belastbaarheid. Op de lange termijn verbeter je je conditie, gaan je ademhaling, hart en bloedvaten beter functioneren, nemen klachten als lusteloosheid/angstgevoelens/depressie af, verbetert je nachtrust en krijg je een beter zelfbeeld en meer vertrouwen.

Lichaamsbeweging – in ons geval de rustige duurloop – houdt ons lichaam én ons brein dus in conditie. Ik durf eigenlijk wel te beweren dat het van vitaal belang is om voldoende te bewegen, zelfs al ben je moe en uitgeblust, herstellende van een blessure of chronisch ziek. Met in achtneming van jouw lijf kun je op een gezonde manier bewegen. Als vitaliteitscoach en runningtherapeut begeleid ik mensen met het vinden naar de juiste balans en leer ik hen weer in contact te komen met het lichaam. Bewegen wordt daarmee een plezierig onderdeel van jouw leven. Wil je hier meer over weten, dan ga ik graag een stukje met je wandelen om mijn verhaal nader toe te lichten!

Hanneke Bakker

06-55793575
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Zuiderwalstraat 13
8081 CD Elburg

KvK: 68710119
IBAN: NL03 RABO 0319 0714 13
BTW-ID: NL002146671B09

Contact